Kako pretvoriti hobi u unosan posao? 20 provjerenih savjeta
Imaš super kreativan hobi i maštaš o tome da ga pretvoriš u glavni izvor prihoda? Sanjaš o napuštanju dosadnog uredskog posla i promjeni karijere? U nastavku ti donosim 20 provjerenih savjeta kako pretvoriti hobi u unosan posao. Nakon što je u medijima izašla moja priča o tome kako sam pretvorila hobi u unosan posao, reakcije su bile…
Imaš super kreativan hobi i maštaš o tome da ga pretvoriš u glavni izvor prihoda?
Sanjaš o napuštanju dosadnog uredskog posla i promjeni karijere? U nastavku ti donosim 20 provjerenih savjeta kako pretvoriti hobi u unosan posao.
Nakon što je u medijima izašla moja priča o tome kako sam pretvorila hobi u unosan posao, reakcije su bile super pozitivne – od toga da je priča inspirativna i pokazatelj da se i u današnje vrijeme može uspjeti do toga da su se javili kolege kreativci i zamolili za savjet ili pomoć.
Pa sam odlučila objediniti svoja iskustva i spoznaje do kojih sam dosad došla na svojem poduzetničkom putu u nadi da će nekome biti korisne i pomoći mu da donese konačnu odluku i pretvori svoj hobi u posao.
1. Razmisli o tome zašto želiš pretvoriti hobi u posao
Dobro razmisli o razlozima zašto želiš pretvoriti hobi u posao.
Želiš li se obogatiti, i to preko noći, moj je savjet nemoj ni pokušavati. Vjerojatno ti se sve čini jednostavno. Gledaš ušminkane feedove na Instagramu i misliš kako je to lako i kako to može svatko tko kod kuće ima printer ili šivaću mašinu. A ne vidiš koliko se truda, rada i posvećenosti krije iza toga.
Moja je motivacija za poduzetništvo sloboda. Sloboda da mogu samostalno raspolagati svojim vremenom, životom, željama i ciljevima. Kad sam tražila prvi posao nakon fakulteta, jedini mi je karijerni cilj bio da ništa ne moram. Da sve što u životu radim, radim zato što želim, a ne zato što moram.
I najviše me tjera dalje spoznaja da sam sama odgovorna za sve uspjehe i neuspjehe. Da držim većinu konaca svojega života u svojim rukama. A meni, kao poznatoj kontrol frikuši, to pruža osjećaj sigurnosti i hrabrosti za dalje :-).
2. Razmisli o tome možeš li se u potpunosti posvetiti svojem biznisu
Svaki poduzetnik živi svoj posao svaki dan cijeli dan.
I kad ne radim i nisam na poslu, razmišljam o njemu. O novim dizajnima, o tome da moram naručiti ambalažu, otići po patrone za vruće ljepilo, … A najbolje ideje padaju mi na pamet prije spavanja pa ih zapisujem u mobitel ili snimam sama sebi glasovne poruke.
Moj je savjet ako se nisi spremna u potpunosti posvetiti svojem biznisu, nemoj ni pokušavati. Jer će se to vidjeti u svakom aspektu tvojeg poslovanja.
Uspjeh u svemu proporcionalan je uloženom trudu i vremenu. Pa ako planiraš svojem poslu posvetiti nekoliko sati tjedno takav će biti i rezultat.
3. Osmisli privlačan proizvod
Znam, znam, uživaš u izrađivanju kožnih futrola za naočale. Jedini je problem što ih nitko ne kupuje.
Kužiš me, jel’ da? Proizvodi koje planiraš izrađivati i prodavati moraju imati tržište. Treba postojati potražnja za njima.
Razmisli o tome tko su ljudi koji će kupovati tvoje proizvode. Koje su njihove potrebe? Koji njihov problem možeš riješiti?
Najbolje je ako uspiješ svojim proizvodom riješiti neki problem i zadovoljiti nečiju strast. Na primjer, poznato je da su vlasnici kućnih ljubimaca strastveni u vezi s njima.
Ako i sama imaš psa i vidiš da postoji potreba za udobnim i mekanim krevetima za pse, možda da razmisliš o personaliziranim krevetima za pse? Put je prema uspješnom proizvodu zagarantiran.
Ispričat ću ti kako sam ja pronašla svoju nišu. Oduvijek me mučilo kako pokloniti smislen, koristan i wow poklon. Jer i sama znam onaj osjećaj kad tvoje dijete dobije na poklon 17. barbiku, a tebi je pred očima samo hrpa plastike koju nemaš kamo spremiti. I tako sam rješavajući svoj problem osmislila proizvode koje i danas izrađujem.
4. Istraži tržište i konkurenciju
Ok, osmislila si sjajan proizvod. Sad je vrijeme da istražiš potencijalno tržište za njega i konkurenciju koja je već na tržištu.
Pogledaj što radi konkurencija i razmisli što bi napravila drukčije. Po čemu ćeš se razlikovati od proizvoda koji već postoje na tržištu? Koje ćeš novitete donijeti na tržište? Zašto bi kupci kupovali tvoj proizvod ako mogu kupiti već provjerene proizvode?
Nakon što sam osmislila personalizirane okvire za djecu istražila sam koliko je veliko potencijalno tržište za moje proizvode. Iskopala sam informaciju da se godišnje u Hrvatskoj rodi 40 000 djece. Još barem 20 000 se krsti. To znači da svake godine postoji barem 60 000 prilika u kojima ljudi mogu poklanjati moje proizvode. I najmanje je toliko veliko moje tržište.
5. Istraži sve troškove poslovanja i vodi preciznu evidenciju
Vjerujem da o troškovima ne trebam posebno pisati. Ako se već baviš izradom rukotvorina, sigurno znaš sve o cijenama materijala i pribora.
Sad tim troškovima dodaj troškove pakiranja i dostave, troškove poslovanja do najsitnijih detalja – papira za printanje računa, interneta, mobitela, knjigovodstva itd. Uračunaj i troškove ulaganja u opremu jer će ih sigurno biti ako planiraš proširivati poslovanje.
Nemoj zaboraviti i koliko košta tvoje vrijeme. Jer tvoje je vrijeme najvredniji resurs koji ulažeš u svoj biznis.
Vodi preciznu evidenciju troškova kako bi u svakom trenutku mogla planirati novčani tijek poslovanja.
I sve te troškove uzmi u obzir pri određivanju cijene svojih proizvoda.
6. Odredi fer cijene
Određivanje cijene proizvoda jedan je od najtežih koraka. Treba pomiriti kupovnu moć kupaca i cijenu koja tebi omogućava zaradu.
Općenita je formula za određivanje cijene proizvoda:
trošak materijala i pribora + tvoje vrijeme = trošak izrade proizvoda
trošak izrade proizvoda x 2 = veleprodajna cijena
veleprodajna cijena x 2 = maloprodajna cijena
I nemoj zaboraviti trošak pakiranja i dostave.
Je li ti sada jasno da tvoj proizvod ne može koštati 25 eur kn ako konkurencija prodaje sličan proizvod za 50 eur?
Naravno, ako je tvoj proizvod jednake kvalitete kao konkurentski poželjno je i da mu cijena bude jednaka.
Moj je savjet da ne trebaš primjenjivati politiku niskih cijena samo da prodaš. Zbog nekoliko razloga.
Kao prvo, ako je tvoj proizvod dvostruko jeftiniji ti trebaš prodati dvostruko više proizvoda da zaradiš jednako kao konkurencija. To znači dvostruko više materijala, vremena, ulaganja u marketing,… dvostruko više svega za jednaki prodajni rezultat.
Osim toga, u psihologiji prodaje poznato je da kupci misle da je jeftin proizvod = nekvalitetan proizvod. A ne želiš da tvoji kupci to misle, zar ne?
Kao treće, jednom kad kreneš s niskim cijenama jako ćeš teško dizati cijene da dostigneš konkurenciju. Imat ćeš veće troškove poslovanja od konkurencije, a manji prihod. To baš i nije recept za uspješno poslovanje, zar ne?
7. Odredi konkretne ciljeve
Sad kad si osmislila sve do posljednjeg detalja, bilo bi dobro i da odrediš konkretne ciljeve koje planiraš ostvariti u određenom razdoblju. To bi trebao biti okviran plan i smjer u kojem želiš ići.
Odredi konkretnu brojku – broj prodanih proizvoda, očekivani prihod, broj pratitelja na društvenim mrežama itd. – koju ćeš pratiti i prilagođavati poslovanje ovisno o rezultatima.
Budi spremna na svakodnevno prilagođavanje. To je tvoja najveća prednost.
Pokazat ću ti važnost sposobnosti prilagođavanja na vlastitom primjeru. Za Božić 2020. nisam uopće planirala raditi personalizirane kuglice. Nakon što sam objavila kuglice koje sam napravila za svoju kćer počela sam dobivati neočekivano velik broj narudžbi. I uspjela sam staviti na tržište potpuno nov proizvod u roku od 24 sata. I ostvariti veći prihod od kuglica nego od proizvoda koje imam u redovnoj ponudi.